Dokumentny aplikacyjne to wizytówka kandydata i dlatego powinny być perfekcyjne w każdym calu. Wiadomo, że profesjonalne CV bardzo mogą się od siebie różnić, ale jest również parę uniwersalnych zasad, które przydadzą się każdemu, niezależnie od tego, czy szuka pierwszej pracy w Gdańsku, czy może etatu na wyższym stanowisku.
1. Dokument powinien być dopasowany do oferty
Jeśli opisujesz w życiorysie zawodowym swoje umiejętności i doświadczenia, to najlepiej zrób to tak, aby wpasować się w oczekiwania pracodawcy. Do tego pamiętaj, że w niektórych sytuacjach lepiej wypadają klasyczne CV (np. u bankowców, urzędników), a w innych bardziej kreatywne (chociażby u kandydatów zainteresowanych zatrudnieniem w redakcji czy w agencji interaktywnej).
2. Zamieść odpowiednie zdjęcie
Fotografia powinna prezentować jedynie twarz i ramiona. Pamiętaj o odpowiednim stroju – najlepiej postaw na klasykę, a zrezygnuj z ekstrawagancji. Umiar warto zachować także w zakresie fryzury i makijażu. Istotne jest też neutralne tło oraz odpowiednie wymiary fotografii (najlepiej standardowe). Jeżeli nie masz aktualnego zdjęcia wysokiej jakości, to lepiej wcale go nie wstawiaj do dokumentu.
3. Unikaj zbędnych informacji
Jeżeli chcesz, aby Twoje szanse na pracę w Gdańsku wzrosły, to nie wysyłaj wszędzie jednakowego CV. Informacje dotyczące dorywczych, mało znaczących prac sprzed lat można sobie darować (wyjątek to sytuacja, gdy masz bardzo małe doświadczenie). W końcu, jeśli zajmujesz się przykładowo fotografią, to nie ma sensu zaznaczać w dokumentach, że kilka lat temu dorabiałeś jako kelner.
Daruj sobie informacje z życia osobistego, takie jak stan cywilny czy imiona dzieci – to naprawdę nie powinno interesować specjalistów ds. HR.
4. Czytelna treść
Musisz zadbać o to, by rekruter łatwo dotarł do interesujących go informacji. Dokument powinien być przejrzysty – warto też wyszczególnić najistotniejsze fakty. Przykładowo sukcesy sprzedażowe można ująć w liczbach. Możesz też zastosować „słowa-klucze”, a także określić cel oraz podsumowanie zawodowe.